Step 18
Українська
традиція богопосвяченого життя. Монастирі України і їх історичне і культурне
значення для цілої країни і кожної окремої людини. Монастирське життя –
запорука стабільності і життєздатності нації. Як віднайти себе середи
покликаних до подвигу, як віднайти себе середи богопосвячених? Герої не
вмирають!
Розпорядок зустрічі:
- Збір
- Привітання та початкова молитва
- Вступне слово
- Привітання та початкова молитва
- Вступне слово
- пояснення для праці в групах
- Праця в групах
- «Вільний мікрофон»
- Підсумок
- д/з
- молитва
- чай і щось смачненьке
- Праця в групах
- «Вільний мікрофон»
- Підсумок
- д/з
- молитва
- чай і щось смачненьке
МОЛИТВА
Маріє,
прообразе Церкви, Нареченої без зморшки й пороку, яка, наслідуючи Тебе,
«зберігає чисту й непорушену віру, міцну надію і щиру любов»! Допомагай
богопосвяченим особам у їхньому прямуванні до вічного і єдиного щастя.
Діво
Благовіщення! Доручаємо їх Тобі, щоб ішли до потребуючих людей, допомагали їм,
але найперше несли їм Ісуса. Навчи їх звіщати великі діла, що їх Бог звершує у
світі, аби всі народи славили Твоє ім’я. Допомагай їм у праці заради вбогих,
голодних, безнадійних, упосліджених і всіх тих, хто щирим серцем шукає Твого
Сина.
До
Тебе, Мати наша, яка прагнеш духовної та апостольської віднови своїх синів і
дочок через любов до Христа й повне посвячення себе Йому, з довірою прибігаємо
в молитві. Ти, яка виконувала волю Отця, виявляючи ревність у послуху,
відважність в убогості, а у своєму пречистому дівоцтві — готовність
прийняти життя, випроси у свого Сина, щоб ті, хто отримав дар наслідувати Його
в повній посвяті, вміли свідчити про Нього своїм преображенням життям і радісно
йшли разом з усіма своїми братами і сестрами до Небесного Царства у вічному
світлі.
Тебе просимо, щоб в усіх
і в усьому був прославлений, благословенний і люблений Найвищий Володар усіх
сотворінь — Отець і Син і Святий Дух. Амінь.
Вступне
слово:
Чоловіки
і жінки, які посвячують своє життя Богові у чернецтві, беруть за основу вчення
Христа, згідно з яким найголовніша заповідь дана нам – це любити Отця, що
осягається через любов до ближнього: «Усе, що ви зробили одному з Моїх братів
найменших – ви Мені зробили» (Мт. 25:40). З такою метою людина, яка бажає
досконалості, вступає до відповідної громади, затвердженої Церквою, де вірні
під дією Святого Духа посвячуються Богові згідно з правилами в новий і
особливий спосіб. Чернецтво, чи мала схима,
полягає в прилюдних
обітах послуху, чистоти й
убогості, підпорядкуванні законним настоятелям, наслідуючи Христа як учителя і
приклад святості. Для цього чернець відмовляється від мирського життя і цілком посвячується осягненню досконалої любові, службі Царству Божому для побудови Церкви і спасіння світу, будучи немов знаком, який провіщає
небесну славу.
Праця в групах: що таке богопосвячене життя? В чому полягає таке життя? Яке завдання ставить перед собою богопосвячене життя? Як бути уважним до поклику?
(додатково ведучий готує кожній команді взірців богопосвяченого життя, світичів нашої віри,( як приклад – А.Шептицьгий, Теодор Студит, Кольбе та інші на вибір) який потім використується в грі)
Гра
Хто перший
схопить хусточку
Дві
команди з однаковою кількістю учасників сидять в колі. По середині, між
командами стоїть ведучий з хусточкою в руці. І ведучиий починає читати історії
з життя наших велетнів святості (тут потрібно ведучому підготувати маленькі
історії з життя українських святих).Таким чином, учасники з обох команд уважно
слухають і якщо знають відповідь біжать до ведучого і забирають хусточку.
Відповідно хто перший той має шанс відповісти
і заробити бал для команди. В кінці визначається переможець.
Пояснення теми:
В сучасному світі монашество, здавалося б,
непомітне. Так мало людей знає, хто такі монахи та чим вони займаються. Дехто бачить їх втікачами від проблем,
інші диваками, ще інші — святими. Але ким є монахи насправді?
–
Насамперед нам треба з’ясувати термінологію і пояснити значення самого слова
«монашество» чи «монах». Слово «монах» (monachos) прийшло до нас із грецької
мови й оригінально означало «один». Це можна пояснити у двоякий спосіб: у сенсі
одинокий чи самотній (solus, singularis) або ж єдиний, цілісний (unus).
Монахи були самотніми, бо не одружувалися, відрікалися родини, друзів,
власності, світу, розривали встановлені соціальні зв’язки і жили на самоті,
віддалено від суспільства. Причому прагнули зробити це не лише у видимий
спосіб, відходячи в пустиню, а й у невидимий – внутрішньо в серці відректися
будь-якої думки про видимі речі, позбутися мирських клопотів та суєти світу.
Щоб це легше можна було зробити, вони відходили в пустиню і ставали
пустельниками або єремітами (від грецького слова «eremos» – пустиня). Іноді їх
ще називали «анахоретами» (від грецького «anachoret» – віддалятися, жити окремо
від населених пунктів). Вони вдавалися до такого радикального відречення від
світу не просто так, але в пошуках Бога, прагнучи відновити свою внутрішню
інтегральність, щоби стати цілісними, єдиними особитостями. Для цього вони
практикували безперестанну молитву і спрямовували зусилля на те, щоб очистити
свій ум від лихих чи нечистих думок та могти з’єднатися з Богом. Це безнастанне
чування над собою і боротьба з думками разом із постами й молитвами були їхнім
щоденним невидимим подвигом, через що їх називали «подвижниками» чи «аскетами».
Інок»
– на теренах давньої Русі так називали монахів, що вказувало на «інакшість»
людей, які вирішили сповна присвятити життя Богові. «Ангели на землі» – теж
не менш промовисто, адже чи не найголовніше завдання, яке ставить перед
собою монах, – піднесення духа у спілкуванні з Творцем. Грецьке слово «аскет»
(«подвижник») вказує на того, хто змагається, бореться із пристрастями. А якщо
перебуваєш у боротьбі, тим паче, коли ця битва відбувається всередині твоїх ума
й душі, то ти залишаєшся наодинці зі своїми пристрастями. Звідси і слово
«монах», що грецькою означає «самітник», «одинокий».
Чого
нам, світським християнам, варто повчитися у монахів?
–
Зараз люди мало звертають уваги на монаший досвід, бо вважають, що якщо це не
їхній стиль життя, то він нічим не буде їм корисним. Навіть серед
студентів-богословів далеко не всі цікавляться цими питаннями. Та насправді
кожна людина рано чи пізно постає перед фундаментальними екзистенційними
питаннями. І знайти на них відповіді дуже добре допомагають твори монашої
літератури, в яких описано духовний досвід. Така література не має на меті
кликати всіх до монашого життя, але допомагає християнам у духовній боротьбі з
пристрастями та в їхньому змаганні до досконалості.
Не
варто думати, що життя монаха проходить у зовсім іншому вимірі, ніж наше, де
більше земних турбот. Так, зовнішні обставини, спосіб і ритм життя
відрізняються, та все ж усі християни покликані до тієї самої святості, всі
ведуть ту саму боротьбу і змагають до спільної цілі. Читаючи твори Отців Церкви,
давніх подвижників благочесття, бачимо, що вони були такими ж людьми, як і ми,
мали свої труднощі та проблеми, боролися з власними немочами, падали, вставали
і, зрештою, перемагали та ставали святими. Таке свідчення надихає: якщо вони
змогли, то й ми зможемо.
Сьогодні
межа між монахами та мирянами досить чітко окреслена. Однак у перших століттях
існування монашество так не було. Вона не була такою чіткою і часто взагалі
затиралася. Антоній, коли пішов на пустиню, не мав статусу монаха – був простим
мирянином. Щойно згодом, завдяки Атанасію Великому, який написав його «Житіє»,
він отримав статус «батька монашества». Василій Великий, пишучи настанови й
аскетичні правила для подвижників, свідомо уникав вживання терміна «монах», щоб
не виділяти аскетів в якусь окрему елітну групу, і радше звертався до них, як
до звичайних християн. Так само в листах Варсануфія Великого й Івана Пророка
бачимо, що поради та настанови отців до монахів і мирян мало чим відрізняються,
так що іноді важко визначити, кому ці листи адресовані – монахові чи
мирянинові. Все це вказує на те, що Євангеліє і Заповіді Божі ті ж самі і для
монахів, і для мирян, а духовний шлях до святості має свої послідовні етапи та
закономірності, однакові для всіх категорій.
Папа
Франциск про Богопосвячених осіб:
Єдність
неможлива без навернення, без молитви і без святості життя. На ці три аспекти
вказав Папа Франциск, ділячись своїми думками про важливість богопосвяченого
життя в екуменічному діалозі, прийнявши у суботу, 24 січня 2015 р., учасників
екуменічної зустрічі богопосвячених осіб, організованої Конгрегацією Інститутів
богопосвяченого життя та Товариств апостольського життя. Протягом трьох днів
представники католицької, православної, англіканської і протестантської
традицій обмінювалися досвідом богопосвяченого життя у своїх Церквах. В
зустрічі, яка відбувалася в рамках Року богопосвяченого життя та Тижня молитов
за єдність християн, взяли участь також представники українського католицького
чернецтва східного обряду.
Глава
Католицької Церкви зазначив, що «бажання відновити єдність усіх християн»
присутнє в усіх Церквах та стосується як духовенства, так і мирян. «Але
богопосвячене життя, яке своїм корінням сягає Христової волі та спільної
традиції неподіленої Церкви, має, без сумніву, особливе покликання у сприянні
цій єдності», – додав він, наголосивши, що не випадково численні «піонери
екуменізму» вийшли із середовища богопосвяченого життя. У цьому контексті Папа
навів приклад спільнот з Тезе та Бозе, представники яких також брали участь у
зустрічі.
У
світлі монаших правил святого Августина, Святіший Отець звернув увагу на те, що
єдність не є плодом людських зусиль, але «даром Святого Духа», Який творить
єдність у різноманітності. А здійснитися ця єдність може лише тоді, коли «разом
прямуємо вперед, йдучи дорогою братерства в любові, служінні та приймаючи один
одного».
«Єдність
неможлива без навернення. Богопосвячене життя пригадує нам, що у центрі
будь-якого шукання єдності, а, отже, й екуменічних зусиль, перебуває,
насамперед, навернення серця, яке включає прохання та надання прощення», – вів
далі Папа, додавши, що навернення стосується також і нашого погляду, вміння
поставити себе на місце іншого.
Звернувши
увагу на те, що єдність неможлива без молитви, адже й Сам Господь Ісус молився
про єдність Своїх послідовників, Святіший Отець відзначив, що богопосвячене
життя є школою молитви. У цьому контексті він пригадав слова одного із піонерів
сучасного екуменізму та засновника Тижня молитов за єдність християн о. Поля Кутюр’є,
який порівнював всіх людей, що молять за єдність, з «невидимим монастирем»,
який об’єднує християн різних Церков, країн і континентів. А наголосивши також
на тому, що єдність неможлива без святості життя, Папа вказав на те, що
богопосвячене життя допомагає нам «усвідомити покликання, звернене до всіх
охрищених – покликання до святості життя, що є єдиним справжнім шляхом до
єдності».
Вільний
мікрофон (
думки залу про важливість монашого служіння )
Підсумки
теми на основі «вільного мікрофону»
Отже,
монашество є стовпом Церкви і Церква не може без монашества, як і монашество
без Церкви, тому це є одним цілим та нероздільним таїнством яке Господь у
різний спосіб відкриває не всім, а вибраним. Господь говорить до обраних,
говорить до них у серці та сповнює їх такою благодаттю, за допомогою якої
людина по-іншому сприймає навколишній світ.
Домашнє завдання:
Нехай кожен помолиться за
богопосвячених осіб, при нагоді відвідає монастир на цій території, чи області
де проживає.
Молитва
Молитва у наміренні святого
Отця на лютий місяць.
Відео
матеріали:
Немає коментарів:
Дописати коментар